آخرین اخبار

خداحافظی با فرهنگ شهرنشینی در گچساران!+فیلم و تصویر

در گچساران این بام نفتی ایران شاهد کم رنگ شدن فرهنگ شهر نشینی در برخی محلات از سوی بعضی شهروندان هستیم.

اشتراک گذاری
23 دی 1402
کد مطلب : 11129

خبرگزاری فارس گچساران- ندانعمتی- زندگی در شهر و فرهنگ شهرنشینی مقوله ای مهم است که متاسفانه این روزها شاهد کم رنگ شدن این فرهنگ از سوی برخی شهروندان هستیم.

فرهنگ درست شهرنشینی در هیاهوی زندگی پر زرق و برق گم شده و بالعکس عادت‌های اشتباه جای آن را گرفته است.

فرهنگ شهرنشینی هر شهر نشان‌دهنده شخصیت، هویت، رفتار و کردار، آداب و رفتار و مجموعه اخلاقیات و اهالی آن شهر است.

فرهنگ شهر نشینی و مدنیت نوع تکامل یافته زندگی اجتماعی است، نحوه و شکل زندگی در شهر امری طبیعی و ذاتی نیست بلکه آداب و رسوم زندگی شهری مساله ای تعلیمی و آموزشی می باشد که دارای دو طرف است.

 از یک سو مدیران و مسئولان شهری عهده دار تعلیم دائم زندگی شهری هستند و از سوی دیگر شهرنشینان مکلفند برای یک زندگی مطلوب در شهر، فرهنگ شهرنشینی را بیاموزند و فرزندان خود را با این فرهنگ آشنا کنند.

این روزها شاهد تجمع و افزایش زباله ها در زمین های خالی محلات مختلف در گچساران  هستیم که جدا از بحث بهداشت و بوی نامطبوع چهره شهر را به زاغه‌نشینی تبدیل کرده است.

در گچساران این بام نفتی ایران متاسفانه شاهد کم رنگ شدن فرهنگ شهرنشینی در برخی محلات از سوی بعضی شهروندان هستیم.

به گونه ای که اغلب زمین های خالی در محلات و یا جوی های آب و کانال ها نیز به محلی برای رهاسازی زباله تبدیل شده است.

با تشدید شدن این وضعیت غیر بهداشتی پاکبانان و نیروهای خدمات شهرداری دوگنبدان نیز مستاصل مانده و زحمات شبانه روزی آنها جهت پاکسازی شهر به تنهایی پاسخگو نمی باشد، بلکه نیازمند عزم همگانی شهروندان در رعایت نکات کوچک و ساده ولی پر اهمیت جهت برطرف شدن این معضل در گچساران هستیم.

خانم عصمتی راد یکی از شهروندان گچسارانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان گفت: در کنار منزل ما یک زمین خالی قرار دارد که متاسفانه مردم محله آنجا را به مکانی برای رهاسازی زباله های خود تبدیل کرده اند.

وی افزود: هر چند پاکبانان و نیروهای شهرداری هر از گاهی این زمین خالی را پاکسازی می کنند ولی بی‌فایده است چون خود شهروندان و ساکنین محله اصل تمیزی و نظافت یا بهتر بگویم فرهنگ شهرنشینی را رعایت نکرده و دوباره این زمین خالی را انباشته از زباله می کنند.

او می‌گوید: فکر نمی‌کنم رعایت مسئله نظافت و فرهنگ شهرنشینی از سوی مردم کار سختی باشد و سوال این است که مگر شهروندان در خانه های خود نظافت را رعایت نمی کنند؟.

ایلیا پورگرامی یکی دیگر از شهروندان گچساران اظهار کرد: اکثر جوی های آب در کوچه ها و بلوارها پر از زبالها شده به گونه ای که اغلب اوقات این زباله‌ها باعث مسدود شدن آب در این جوی ها و کانال ها می شود و بوی تعفن آن هر عابر یا ساکنین محله را آزار می دهد.

وی عنوان کرد: فکر نمی‌کنم رعایت مسئله نظافت و فرهنگ شهرنشینی از سوی مردم کار سختی باشد ، مگر شهروندان در خانه های خود نظافت را رعایت نمی کنند که با شهر و محله زندکی خود اینگونه رفتار کرده و باعث ایجاد این همه آلودگی می شوند.

خانم نادیان دیگر از ساکنین یکی از محلات گچساران نیز ادامه داد: یکی نیست به برخی از این مردم بگوید خود شما از چهره کثیف و آلوده محیط اطرافتان که خودتان ایجاد کرده اید راضی هستید؟ چرا تا بحث نطافت شهر یا محله می شود همه از پاکبانان زحمتکش گلایه می کنند؟

وی گفت: یکبار هم مردم از هم محله ای های خود گلایه کنند که چرا نظافت شهری را رعایت نمی کنند و زباله ها را به جای ریختن در جوی ها و کانال ها و یا زمین های خالی در یک نقطه برای جمع آوری گذاشته تا حداقل به نظافت شهری کمکی کرده باشید.

این شهروند گچسارانی بیان کرد: ما نمی گوییم که شهرداری در راستای جمع آوری زباله ها کم کاری نمی کند ولی در موضوع تبدیل شدن زمین های خالی و جوی و کانال ها به محل دفن زباله خود شهروندان مقصر هستند.

 

 احمد نعمت الهی یکی دیگر از شهروندان گچسارانی گفت: هیچ شهروندی دوست ندارد در محیطی مملو از زباله و آشغال و نیز با بویی نامطبوع زندگی کند.

وی افزود: همه ما روزانه در تلاش هستیم تا خود، خانه‌ها، لباس‌ها، وسایل، اتومبیل مان را تمیز‌کنیم، هیچ کسی بی نظمی را نمی پسندد و نمی تواند در یک خانه کثیف زندگی کند.

این شهروند گچسارانی ادامه داد: این وظیفه هر فردی است که شهر را تمیز نگه دارد. نه فقط برای خود، بلکه برای کسانی که به دیدن شهر می‌آیند.

وی عنوان کرد: تجمع زباله‌ها و مواد زائد و نیز عدم دفن بهداشتی آنها باعث وجود حشرات و درنتیجه بیماری‌ ها می ‌شود، بنابراین با جلوگیری از جمع شدن زباله و حفظ تمیزی شهر می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

این شهروند گچسارانی ادامه داد:پاکبانان خدوم شهرداری کانال ها و جوی ها را از زباله پاکسازی می کنند و از سوی دیگر مردم با بی توجهی خود آنها را از زباله انباشته می کنند.

جمع آوری هر ماه بیش از ۳ هزار تن زباله در گچساران 

رضا قشقایی شهردار دوگنبدان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: هر ماه ۳ هزار و ۱۰۰ تن زباله توسط ۱۷ دستگاه کامیون از سطح شهر و محلات گچساران توسط شهرداری جمع آوری می شود.

وی بیان کرد: مردم در قبال شهر مسوولیت دارند، از شهروندان درخواست می‌شود تا در نظافت و پاکیزگی شهر خود بکوشند و همانگونه که به نظافت منزل و محیط کار خود اهمیت می دهند به تمیزی شهر نیز توجه بیشتری کنند.

شهردار دوگنبدان تصریح کرد: در نقاط مختلف گچساران افزون بر ۱۵۰ عدد مخزن زباله وجود دارد.

قشقایی عنوان کرد: ۱۰۰ عدد مخزن زباله ۷۷۰ لیتری دیگر در نقاط مختلف شهر گچساران با همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری به زودی مستقر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مخزن های زباله در معابر مختلف نصب می‌شوند، اضافه کرد: برای خرید این تعداد مخزن زباله ۸ میلیارد ریال هزینه شده است.

قشقایی عنوان کرد: این اقدام در راستای ارتقاء سطح بهداشت و نظافت شهر گچساران انجام می شود و هدف از این کار نظافت و پاکیزگی محیط شهر و تامین رفاه حال همشهریان است.

پایان پیام/ ۸۲۰۳۳


این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − یک =